توافق هسته ای با ایران بعد از مذاکرات طولانی


نیویورک تایمز:توافق هسته ای با ایران بعد از مذاکراتی طولانی حاصل شد

نیویورک تایمز نوشت یک دیپلمات بلندپایه غربی حاضر در مذاکرات روز سه شنبه گفت ایران و گروه شش کشور به رهبری آمریکا با پیمانی تاریخی برای اعمال محدودیت قابل توجه بر توانمندی هسته ای ایران به مدت بیش از یک دهه در ازای لغو تحریم های مالی و نفتی بین المللی علیه این کشور موافقت کردند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این توافق محصول بیست ماه مذاکرات بر سر توافقی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مدتی طولانی به دنبال آن بود تا آن را به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماتیک ریاست جمهوری اش ثبت کند.

انتظار می رود اطلاعیه رسمی این توافقنامه روز سه شنبه اعلام شود.

دیپلمات ها از ارائه جزئیات این توافق تا قبل از صحبت های روز سه شنبه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خودداری کردند. انتظار می رود اوباما نیز بیانیه عمومی را در واشنگتن ارائه کند که این بیانیه آغازگر روند طولانی جلب حمایت از این توافقنامه در کنگره آمریکا و در بین مردم این کشور است.

اما این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به صورت ضمنی گفت همه مسائل مهم اصلی از جمله مسئله غامض تحریم های تسلیحاتی ایران رفع شده است. مقامات ایران می گویند این توافقنامه بعلاوه ضمیمه هایش بالغ بر هشتاد صفحه است که شامل جزئیاتی درباره میزان سوخت هسته ای است که ایران می تواند برای پانزده سال آینده در اختیار داشته باشد، نوع تحقیق و توسعه ای که ایران می تواند بر روی سانتریفوژها و دیگر تجهیزات هسته ای اش انجام دهد و طراحی مجدد دو رئاکتور هسته ای و یک تاسیسات غنی سازی زیرزمینی است که به سبب مقاوم بودن در برابر حمله موجبات نگرانی مقامات اسرائیل و آمریکا را فراهم آورده است.

این توافقنامه به تعطیلی پیشرفته ترین تاسیسات هسته ای ایران که انتظار می رود موضوع حساس منتقدان در کنگره باشد، منتهی نمی شود. این منتقدان پیشتر شکایت کرده بودند که توافق در دست بررسی تنها توانمندی ساخت سلاح اتمی را در ایران به تعویق می اندازد. این پیمان یک توافق سیاسی خواهد بو نه یک معاهده حقوقی الزام آور.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.