سیگار و بارداری

استعمال دخانیات در طول دوران بارداری، وقوع آسم را حتی در کودکان نسل دوم افزایش می‌دهد.

به گزارش وب‌دا به نقل از نشریه پزشکی BMC‌ ، محققان کالیفرنیا با انجام آزمایشات خود روی مدلی از موش‌ها دریافتند سیگار کشیدن در طول بارداری نه تنها باعث ایجاد بیماری آسم در فرزندان می‌شود بلکه همچنین با ایجاد یک سری عوامل اپی‌ژنتیکی عاملی برای بروز این بیماری در نوه‌های این افراد است.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است تماس با نیکوتین در حین دوران بارداری شش‌های جنین در حال رشد را تحت تأثیر قرار داده و علاوه بر این باعث کاهش عملکرد ریوی و بروز آسم در نوزادان نسل اول می‌شود، نوزادان نسل دوم راحتی اگر مادران آنها در حین بارداری در تماس با دخانیات نبوده باشند را درگیر این خطر می‌کند.

به گفته محققان به نظر می‌رسد اثرات کشیدن سیگار در دوران بارداری برای جنین‌ها بسیار طولانی مدت باشد و با انجام مداخلاتی در برنامه‌ریزی بارداری مادران باید این واقعیت را که نیکوتین دارای خطرات بسیار زیادی برای فرزندان و نیز فرزندان نسل بعد از آنها می‌باشد، به حساب آورد.

گفتنی است آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است و در حالی که بسیاری از عوامل مانند سیگار کشیدن مادران باردار عاملی برای بروز این بیماری است، ابتلای کودکان به این بیماری تا حد زیادی قابل اجتناب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.